Ghana, wat een land! Het verhaal van Erik van der Weerd

Wat was het een fantastische reis! We hebben er veel gezien en meegemaakt en als ik eraan denk wil ik graag weer terug. De eerste drie dagen bestonden veel uit reizen. De eerste dag vooral vliegen en daarna twee dagen met de bus. Hier zagen we al veel van het land en konden we elkaar ook beter leren kennen. Ik merkte toen al dat het een geweldige groep was en ik ben erg blij dat ik de reis met hen mocht meemaken! Toen we bijna in Za-Ari aankwamen kwam de bus vast te zitten in de weg, maar met hulp van lokale Ghanese mannen waren we binnen een uurtje weer onderweg om de laatste kilometers af te maken.

Het bouwen van de school

In Za-Ari hebben we verschillende dingen gedaan. Natuurlijk zijn we bezig geweest met het bouwen van de school. We begonnen met het leggen van de fundering, en later hebben we beton gestort, gemetseld en zelfs gestuct. Dit alles uiteraard op de Ghanese manier. Beton maken moest met de hand want er was geen betonmolen, zand vervoeren gebeurde met bakken en schalen op onze hoofden en metselen, nouja ongeveer recht is goed genoeg... toch?

Opvallend feitje: Christenen en moslims wonen samen in één huis.

Naast het bouwen gingen we op huisbezoek. In groepjes bezochten we twee lokale gezinnen en daar konden we zien hoe ze er wonen en leven. In een huis (wat bestaat uit meerdere kleine kamertjes met een pleintje in het midden) wonen niet alleen ouders en kinderen zoals vaak te zien is in Nederland. Hier wonen opa's, oma's, vader, moeder, kinderen, maar ook ooms, tantes, neven en nichten. Het aantal mensen in een huis haalt makkelijk de 20 personen. Opvallend feitje: Christenen en moslims wonen samen in één huis.

Kinderwerk

Het kinderwerk was ook een onderdeel van de reis. Elke werkdag gingen we met de kinderen zingen, wat knutselen of een spel spelen en vertelden we een Bijbelverhaal.

Football4Water Project

Op drie verschillende dagen hebben een aantal van de groep het Football4Water project gedaan. Een gedeelte van dit project was een hygiënevoorlichting, en het andere deel was een voetbalclinic. Bij de voorlichting werden dingen uitgelegd zoals dat je je handen moet wassen en je tanden moet poetsen. De voetbalclinic hebben we aan de voetbalteams van drie dorpjes gegeven. Za-Ari, Laatari en Naanori. We begonnen met een warming-up en wat oefeningen, en daarna een partijvorm. Ook met een kleine oefenwedstrijd werd een doelpunt gevierd alsof het wereldkampioenschap gewonnen werd. Ikzelf was hier heel erg van onder de indruk en vond het fantastisch.

Op de eerste vrije zaterdag hebben we een krokodillenfarm en een oud slavenfort bezocht. De krokodillenfarm was een meertje waarin zo'n 200 krokodillen zouden zitten, en het slavenfort was een doet waar de Nederlanders vroeger ook gehandeld hebben en daar veel winst uit hebben gehaald.

Eindfeest kinderwerk

De vrijdag daarna werd 's middags om 14.00 uur het eindfeest van het kinderwerk gehouden. Hier hebben we allerlei spelletjes opgezet en gespeeld met de Ghanese kinderen. Spellen als eierracen, zakdoekje leggen, touwtje springen. Ook was er een estafette en kon er getekend worden. Hier deden zo'n 300 kinderen aan mee.

De tweede zaterdag was een drukke dag. We hadden een voetbaltoernooi en de oplevering van de bouw op de planning staan. We begonnen met het voetbaltoernooi. Met veel discussies over de leeftijden van de spelers kwam er uiteindelijk een winnaar uit het toernooi: het dorpje Naanori. Laatari werd tweede en Za-Ari eindigde als derde. De winnaar van het toernooi zou tegen ons spelen. Deze wedstrijd werd door de Nederlanders gewonnen met 1-0! Opmerkelijk feitje nummer 2: dominee Johan van Holten heeft als doelman in het veld gestaan! De prijzen voor de drie teams werden nog snel uitgedeeld en daarna begon direct de ceremonie voor het opleveren van de bouw aangezien het toernooi was uitgelopen (maar dat geeft niet want dan beginnen we toch gewoon later? Het blijft Afrika).

De ceremonie begon met dans en muziek en bestond uit veel toespraken. Als dank voor de school die er nu staat werden 4 van onze leiders tot ereburgers van Za-Ari gemaakt. Hierna liepen we met zijn allen naar de bouw toe en werd ons logo (zie foto) onthuld en werden er foto's gemaakt.

Naar de markt

Op maandag 7 augustus vertrokken we weer met de bus richting het noorden. Rond een uur of 1 stopten we om een markt te bezoeken. Overal waren kraampjes en mensen. Smalle paadjes waar je amper met z'n tweeën naast elkaar kon lopen was de normale looproute. Er was veel te zien, veel verschillende soorten kraampjes. Sommige verkochten lappen stof, anderen koekjes en eten, nog weer andere waren dieren aan het slachten en dat vlees werd dan weer verkocht. Na de markt reden we weer door om in de avond bij het hotel aan te komen. De volgende dag reden we door naar Accra.

Rondleiding over het fort

Op woensdag bezochten we een oud Nederlands fort waar ook slaven werden gehouden. We kregen er een korte rondleiding en er werd ons verteld wat er vroeger daar allemaal heeft plaatsgevonden. Ook bezochten we een souvenirsmarkt. De verkopers trokken hier heel erg je aandacht in de hoop dst je bij hun iets zou kopen. Op deze markt zagen we veel zelfgemaakte souvenirs en andere dingen zoals schaaltjes. De kunst voor ons was om de beste prijs af te dingen.

Laatste dag in Ghana

Tja en toen was het donderdag, onze laatste dag in Ghana. We hebben in Accra het vrouwenproject van Agreds (de partnerorganisatie van Works Servants) bezocht. Hier leren ze meisjes van 14 tot 18 jaar hoe ze moeten naaien, kralen rijgen en hoe ze handen, voeten en haren moeten verzorgen. (Ons bezoek was voor de meisjes een extra oefening). Onze laatste activiteit in Ghana was het strand. Op het strand hebben we gezwommen en gevoetbald en natuurlijk werd er lekker gezond. Na het strand gingen we naar het kantoor van Agreds waar we ons avondeten kregen. Hierna vertrokken we naar het vliegveld om vervolgens naar huis te gaan waar we in Wezep werden opgewacht door familie en vrienden.

Het was een ongelofelijke reis!

Ik heb geweldig van deze reis genoten. De groep, de lokale mensen, de omgeving, alles maakte het fantastisch! Nu ben ik ondertussen weer bijna twee weken in Nederland en ik word nog regelmatig herinnerd aan de reis, maar als ik de mogelijkheid had om daar nu weer terug naartoe te gaan, zou ik die mogelijkheid met beide handen aanpakken en gaan! Ik ben iedereen die ons heeft geholpen dankbaar, dankbaar dat mede dankzij die steun voor mij en voor de groep deze reis mogelijk was. Het was een ongelofelijke reis! Er zijn niet genoeg woorden om deze ervaring te beschrijven, het was gewoon fantastisch!