En tur till solen Som blev längre än förväntat

I helgen åkte jag och min fästmö upp till bergslagsleden vid Mogetorp. Ingen av oss hade gått på leden föut. Det skulle bli spännande att se något nytt. Vi åkte dit. Med hjälp av några digitala kartor i mobilen så hittade vi till ett ställe där vi kunde parkera bilen och gå in på leden. Av vår förvåning så var det rätt mycket snö kvar på stigen vilket gjorde det lite jobbigare att gå än förväntat.

Blå himmel och solen låg på och värmde även i skuggan. Våren var i luften

På sträckan mellan Mogetorp och Blankhult så finns det några sevärdigheter i form av två stora klippgrottor, utsiktspunkter plus lite till. När vi pratade om leden hemma så hörde min fästmö bara orden utsiktspunkt och sol vilket ledde till att när första grottskylten dök upp efter en timmes vandrande så förstod hon mig inte alls varför vi skulle se dem. Vi skulle ju till en utsiktspunkt och sola, inte in i skogen och krypa i några grottor. Till slut följde hon i alla fall med de där 200m du måste gå för att komma till första grottan. Grottan i sig är väl inte är någon jätte magnifik grotta men den går att krypa i och att utforska. Jag fick i alla fall möjligheten att klättra in och kolla på isen och allt annar som var där inne medan min fästmö väntade tålmodigt utanför, inte ett dugg intresserad av en klippgrottan.

Efter grottan gick vi vidare. Nu började snötäcket på stigen fläckvis ha smält bort och det blev lättare att gå. När vi kom till andra grott skylten var det inte ens värt att ta diskussionen om att se grottan. Vi bestämde snabbt att den tar vi på hemvägen istället. Så nu tog fästmön upp jakten på att komma till utsiktspunkten och att få soltid

Det blev en varm och nästan lite svettig tur upp till Utsiktspunkten. Där vi stannade var det så varmt att ett linne räckte att ha på överkroppen. Vi spenderade två timmar i solen på utsikten. Jag knatandes runt med min kamera och leta fotomotiv och fästmön liggandes still på ett liggunderlag i solen. Bättre kan det inte bli. Jo det kan bli bättre om vi hade tagit med mer lunch än den som vi inte hade med oss.

Hemvägen tog lika lång tid som på dit vägen även med stoppet vid andra grottan på 600m extra tur. Den andra grottan är större och du kan gå igenom den om det inte är en pool med vatten i mitten av grottan. Det var en skön liten vandring vi gjorde som blev längre än vad vi hade förutspått. Men det gör ingenting, blev i alla fall en härlig dag utomhus

Marcus Måhlberg

Made with Adobe Slate

Make your words and images move.