Satu peristiwa yang mencemaskan oleh aniq

Angin pagi membelai wajahku setibanya aku bangun dari tidur. Aku menjenguk di luar tingkapku dan melihat matahari bersinar dengan terang. Aku terus mengambil telefon bimbit dan mesej rakan-rakan kalau mereka hendak berlari-lari anak di taman berdekatan rumah ku. Mereka bersetuju untuk berlari-lari anak pada masa lapan pagi sebentar lagi. Aku terus mengambil tualu ku dan terus ke bilik air untuk mandi.

Beberapa minit kemudian aku pun salin baju yang sesuai untuk berlari-lari anak. Aku pun mula ke taman tersebut untuk berjumpa dengan rakan-rakan ku. Setibanya aku sampai di taman tersebut rakan-rakan ku mereka mula regangan mereka sebelim berlari-lari anak sekejap lagi. Selepas kami membuat regangan kami terus bermuka berlari-lari anak di sekeliling taman tersebut.

Apabila kami sedang berlari-lari anak aku pun berhenti untuk minom air. Rakan-rakan ku sudah jauh dari ku. Apabila aku dan rakan-rakan ku jumpa sekali lagi,kami terdengar suara orang pekik,"Tolong!!!,Tolong!!!"

Kami terus bergegas ke tempat tersebut untuk melihat apa yang terjadi. Setiba kami sampai di kemalangan tersebut kami ternampak sebuah kereta tersebut sedang terbakar di tepi jalan raya tersebut. Hati ku berdebar-debar risau jikalau org di dalam kereta tersebut hidup ataupun tidak. Ramai orang kelaur dari rumah mereka untuk melihat apa yg terjadi. Asap yg berwarna kelabu menutup sinar matahari tersebut. Aku tahu kalau tiada orang akan menolong orang di dalam kereta tersebut orang tersebut akan mati terlibat tidak boleh bernafas dengan betul. Aku terus mengeluarkan telefon bimbitku untuk menelefon ahli bomba. Ramai orang di sekeliling tidak berani dekat dengan kereta tersebut kerana takut kereta tersebut akan meletup dan cedera kan orang die sekeliling. Sebuah bas berwarna hitam berhenti di tepi jalan raya pemandu bas tersebut keluar dari bas dan membawa alat pemadam api untuk padam kan api di kereta tersebut.

Setibanya pemandu tersebut padam kan api aku dan rakan-rakan ku menolng orang di dalam kereta tersebut keluar dari keretanya. Mangsa tersebut bernasib baik kerana pemandu bas tersebut menolong nya dri kereta yang terbakar tersebut. Aku dan rakan-rakan ku pun lega kerana mangsa tersebut selamat cuma dia hanya cerdera sedikit. Polis menyoal siasat orang yang berdekatan dengan kemalangan tersebut. Pemandu bas tersebut dapat dipuji oleh semua orang termasuk mangsa dlam kejadian tersebut. Aku amat bangga terhadap pemandu bas tersebut kerana dia yg menolong mangsa tersebut dengan cepat bila tiada org pun berani dekat dengan kereta tersebut.

Dari pengalaman ini aku mepelajari jikalau seseprang memerluakan bantuan kami haruslah tanpa mengira dia sesorang yang kami tidak kenal.

Credits:

Created with images by Arcaion - "tree lonely winter"

Report Abuse

If you feel that this video content violates the Adobe Terms of Use, you may report this content by filling out this quick form.

To report a Copyright Violation, please follow Section 17 in the Terms of Use.