Stedentrip Rome 4 Forum Romanum, Colosseum en de kerk Jan van Lateranen

Vanmorgen in de tram

op weg naar onze rondleiding met gids horen we dat het nu, om 8.30 uur, 5° Celsius is en dat het om 12.00 uur 20° zal zijn. Ja, wij vinden het ook zo koud vanmorgen. Later op de dag zie je iedereen met een jas over de arm lopen. Ook deze rondleiding door het Forum Romanum en het Colosseum hebben we al in Nederland geboekt.

We krijgen allemaal een kastje met een oortje, zodat we de gids goed kunnen verstaan.

Ook schoolklassen worden opgevoed met de geschiedenis van het oude Rome.

Om 09.00 uur verzamelen ook wij bij de ingang van het Forum Romanum. Onder de hoede van Wouter, een Belgische reisgids, lopen we 100 meter omlaag en gaan dan volgens hem meteen 2500 jaar terug in de tijd. We staan nu in het politieke, religieuze en commerciële centrum van het oude Rome. Dat is in de daaraan voorafgaande 400 jaar ontstaan door het samensmelten van kleinere dorpjes.

Wouter weet ons, aan de hand van de overblijfselen, beeldend uit te leggen welke bouwwerken hier hebben gestaan. "Eigenlijk is het huidige Rome als een soort 'lasagne' opgebouwd. Er zijn in de loop van de laatste 3000 jaar vele bouwlagen ontstaan. De onderste laag die in de pan zit, is het oorspronkelijke, nog steeds werkende, rioleringssysteem hier.

Als men hier gaat graven bijvoorbeeld voor de 3e metrolijn dan vinden de bouwers steeds weer nieuwe archeologische ontdekkingen. En dan te bedenken dat de musea hier al vol liggen! Deze bouw levert daarom steeds weer vertraging op", aldus Wouter. Dat is nog wat anders dan vertraging tijdens de aanleg van onze wegen door de aanwezigheid van de korenwolf of een dassenburcht.

Even in het zonnetje aandachtig luisteren.

Hij wijst op de vele gaten van het eerste gebouw in de grote betonblokken en vraagt ons hoe deze ontstaan zouden zijn. Allerlei suggesties worden gedaan, van betonrot tot insectenveelvraat maar uiteindelijk is het heel ordinair diefstal van de ijzeren horizontale borgpinnen (al lang geleden). Gelukkig zorgden de onbereikbare verticale borgpinnen en het gewicht van de grote betonblokken voor de nodige stevigheid.

Wat eigenlijk heel bijzonder is dat men in die tijd al de techniek ontwikkeld had om zulke grote en hoge bouwwerken te maken. Het lijkt wel of die expertise later weer verloren is gegaan. Ook in het Colosseum zitten trouwens deze gaten.

Een Basilica was vroeger geen kerk, maar een soort markt. We kijken op een leeg veld met gras en enkele stukjes pilaar. Het marktgebouw is niet bewaard gebleven, in tegenstelling tot het Curia gebouw daarachter. Dat komt omdat dat altijd de functie van een kerk heeft gehad.

De tekst op deze triomfboog is nog goed te lezen. Wouter legt uit wat het betekent.

Opvallend is dat de andere kant,

de schaduwzijde, beter bewaard is gebleven. Dat is duidelijk op deze foto's te zien.

Het zicht door de triomfboog is prachtig, in de verte zien we de triomfboog van de overwinning op het Joodse rijk.

Het witte gebouw helemaal achteraan is de 'bruidstaart' , het monument van Victor Emanuel II uit 1935. Je hebt dus zo een blik over 2 eeuwen bouw en architectuur.

Deze enorme pilaren op de foto zijn uit een stuk. Het is onvoorstelbaar hoe de Romeinen deze pilaren hebben uitgehouwen, vervoerd en op de geplande positie verticaal hebben gekregen. Niemand weet hoe ze dat hebben gedaan.

De onderkant van de dakrand was versierd met prachtige verschillende bloemen. Een stuk wat ooit afgebroken is ligt op de grond waardoor we de bloem beter kunnen bewonderen. Ruim 2000 jaar geleden maakten ze dit al.

Hier nog bloemen op hun plaats…
Deze is naar beneden gestort.

Even verder op liggen de stoffelijke resten begraven van Julius Caesar. Hij is niet op deze plek vermoord. Er zijn altijd mensen die wat achterlaten ter nagedachtenis aan deze leider. Even buiten het Forum staat een standbeeld van hem.

Op dat standbeeld staan de letters S.P.Q.R., die ook op de eerder genoemde en gefotografeerde triomfboog staan. Onze gids Wouter vertelt dat je die letters heel vaak tegen komt, door heel Italië en op de gekste plekken tot aan putdeksels toe.

Het is een afkorting voor het Latijnse Senatus Popolus Que Romanus en betekent de Senaat en het Volk van Rome, de officiële naam voor het Romeinse Rijk. Inmiddels is in de loop der jaren ook op vele andere manieren betekenis gegeven aan deze letters.

Julius CAesar

De Ark of de Boog van Titus is een Romeinse ereboog, vermoedelijk gebouwd in 81 na Christus door keizer Domitianus (of Trajanus?) ter ere van zijn broer en voorganger Titus.

Deze ereboog is wel 15 meter

hoog en is een van de mooist bewaarde triomfbogen.

Hier zien we de eerste afbeelding ooit van de karakteristieke joodse kandelaar en andere reliëfs die herinneren aan het neerslaan van de joodse opstand in Palestina en aan de verwoesting van Jeruzalem in 70 na Christus. Joodse bezoekers zullen dan ook nooit onder deze bogen doorlopen, aldus onze gids.

Er is toen heel wat geplunderd. Paus Pius VII heeft deze boog aan het begin van de 19e eeuw laten restaureren. Ook dat is er op te lezen.

We lopen verder...

En komen bij restanten van iets waar de Vestaalse Maagden het eeuwig brandende vuur moesten onderhouden. Dat vuur lukte niet altijd maar ook bij de rest ging het wel eens mis.....

Daarna lopen we met de gids en de groep naar het Colosseum. Ook hier gelden nu de strengste maatregelen bij binnenkomst. Elke bezoeker moet door een detectiepoortje, geen waterflessen mee, etc. Gelukkig is het nu 20 graden. Van de zomer doet de Italiaanse gelateria hier prima zaken ...

Het Colosseum heette oorspronkelijk Amphitheatrum Flavium met een capaciteit van 50.000 bezoekers. Het is in 8 jaar gebouwd door 17.000 joodse slaven in de 1e eeuw na Christus (van het jaar 72 tot het jaar 80). Het was het grootste amfitheater uit het Romeinse rijk. De slaven zouden zijn meegenomen na de overwinning van de Romeinen op het Joodse Rijk in Jeruzalem.

Het is zeer indrukwekkend, zeker als je je fantasie even de vrije loop laat. De vloer, die ooit bezaaid was met zand (o.a. om al het bloed goed te kunnen absorberen) is grotendeels verdwenen. Aan de achterzijde op deze foto is deze vloer gereconstrueerd. Daaronder zitten de af te sluiten hokken (die nu goed zichtbaar zijn) waar vele wilde dieren werden gehouden: leeuwen, tijgers, olifanten, panters, neushoorns, nijlpaarden, etc., etc. voor gevechten met gladiatoren. Maar er werden ook gevechten gehouden tussen mensen onderling. Deze mensen overleefden de strijd vaak niet, het toeschouwende volk mocht overigens vaak beslissen over leven of dood.

Opvallend is dat er vele

genummerde toegangspoorten zijn waarlangs je werd toegelaten. De hogere- en middenklasse zaten op de onderste ringen. Het plebs moest hoger klimmen, de toegang was gratis. Vaak werd er bij de ingang brood uitgedeeld ('Brood en Spelen'), ook om de mensen te lokken en om ze tot gokken over te halen. Daar werd aan verdiend.

Hier zie je een klein deel van de oorspronkelijke overkappinG van de zitplaatsen.

Het kruis markeert de entree van de keizer. Het is een bredere toegang met uitstekend zicht op de arena en het volk.

Het Colosseum is een paar honderd jaar in gebruik geweest. Door aardbevingen en het gebruik van stenen voor andere gebouwen, o.a. de St. Pieter is het in deze staat geraakt.

Met dank aan onze Belgische gids nemen we afscheid van het Colosseum en gaan we, op zijn advies, in een leuk restaurant lunchen.

Daarna lopen we naar de

kerk Sint-Jan van Lateranen, gebouwd in 324 na Christus. De basiliek is een van de 7 pelgrimskerken van Rome en de oudste en in kerkelijke rang voornaamste van de 4 pauselijke basilieken in Rome. De huidige Paus Franciscus is bisschop van deze basiliek.

Schoonzoon Pieter heeft niets teveel gezegd: 'Niet veel mensen weten dat dit eigenlijk de belangrijkste kerk is in Rome'. Wat een prachtige kerk. Het is erg rustig van bezoekers zodat fotograferen ( natuurlijk zonder flits) in deze kerk in alle rust en bescheidenheid kan plaatsvinden.

Het is inmiddels de laatste hele dag van ons stedentripje naar Rome. We hebben vandaag 3 hoogtepunten bezocht en weer 10 km gelopen. We kijken met veel plezier terug op deze dag.

's Avonds eten we bij een hippe zaak, waar je zowel eten kan afhalen als het daar opeten. Wij laten een mooie schaal maken met verschillende soorten prosciutto, mortadella, olijven, gedroogde zontomaatjes, zure sardientjes en kaassoorten. Met een flesje rode wijn en zogenaamde blanke pizzabodem.

We kunnen op donderdag,

onze vertrekdag, rustig aan doen want we vliegen om 12.30 uur. Het is vanuit onze Air BnB met de tram en de trein, als het meezit, ruim een uur reizen naar het vliegveld Fiumicino. Aangekomen op het treinstation Trastevere weten we echter niet wat we zien!

Het perron waar we moeten vertrekken staat werkelijk tjokvol met jonge mensen. Wat is het geval? Vandaag vindt een toelatingstest plaats voor de medische faculteit. Een jonge studente vertelt ons dat 9000 studenten de test gaan doen en er zijn maar 300 opleidingsplaatsen beschikbaar zijn, voor 8700 studenten is er dus geen plaats.

Daar sta je dan met je koffers… de eerste 2 treinen die aankomen zitten al vol en iedereen, zowel studenten als forensen, proberen zich daar in te persen. Deze treinen hebben al vertraging van ieder een kwartier. Pas bij de 3e trein lukt het ons om net binnen de treindeuren te komen. Op het balkon en de trappen naar boven staat iedereen samengeperst. De studenten gaan er pas uit op een station vlak voor het eindpunt bij het vliegveld. Evengoed heerst er wel een goede sfeer en een gemoedelijke stemming. We hebben afgesproken dat we voor ze zouden duimen.

We zijn uiteindelijk nog prima op tijd om alle rituelen die bij het vliegen horen te doorlopen. Als we in het vliegtuig zitten, klaar voor vertrek, horen we van de bemanning dat het vliegtuig net 2 minuten te laat was voor hun geplande vertrek. Een half uur wachten en dan gaan we!

En dan zijn we weer thuis, ook altijd zeer fijn. Meteen een rondje tuin! Dat is genieten.