Kenali Faktor Dan Tanda Awal Kanser Payudara dari pengedar shaklee cheras

Bulan Oktober adalah Bulan Kesedaran Barah Payudara oleh itu kami ingin berkongsi dengan anda 5 tanda awal barah payudara dan 5 faktor kanser payudara yang patut anda tahu. Barah payudara merupakan pembunuh utama kaum hawa dengan hampir separuh dari wanita yang di diagnosis mengidap kanser payudara mendapat berita ini pada usia kurang dari 50 tahun. Bermaknanya ia boleh terkena kepada sesiapa sahaja, baik yang tua mahupun yang muda.
Apa sebenarnya barah payudara ini? Barah merupakan antara kumpulan penyakit yang terjadi daripada tindakan sel yang bertindak di luar tabiat asalnya. Pada kelumrahan serta sifat sedia asalnya, sel-sel ini akan membuat pembahagian dengan kadar yang terkawal serta dihasilkan mengikut keperluan tubuh seseorang individu. Apabila kadar penghasilan sel melebihi keperluan, ianya akan menghasilkan lebihan tisu. Lebihan tisu ini jugalah yang dikenali sebagai ketumbuhan. Ketumbuhan ini boleh dibahagikan kepada dua jenis ketumbuhan iaitu benign (tumor bukan barah) dan malignan (tumor jenis barah). Jenis ketumbuhan yang pertama iaitu benign adalah merupakan ketumbuhan yang tidak membahayakan nyawa para penghidapnya. Hampir 80 peratus daripada para penghidap ketumbuhan payudara adalah dari kalangan mereka yang mengalami ketumbuhan jenis ini.

Gejala kanker payudara dapat berupa:

Benjolan pada payudara

Umumnya berupa benjolan yang tidak nyeri pada payudara. Benjolan itu mula-mula kecil, semakin lama akan semakin besar, lalu melekat pada kulit atau menimbulkan perubahan pada kulit payudara atau pada puting susu.

Erosi atau eksema puting susu

Kulit atau puting susu tadi menjadi tertarik ke dalam (retraksi), berwarna merah muda atau kecoklat-coklatan sampai menjadi oedema hingga kulit kelihatan seperti kulit jeruk (peau d'orange), mengkerut, atau timbul borok (ulkus) pada payudara. Borok itu semakin lama akan semakin besar dan mendalam sehingga dapat menghancurkan seluruh payudara, sering berbau busuk, dan mudah berdarah. Ciri-ciri lainnya antara lain:

Pendarahan pada puting susu.

Rasa sakit atau nyeri pada umumnya baru timbul apabila tumor sudah besar, sudah timbul borok, atau bila sudah muncul metastase ke tulang-tulang.

Kemudian timbul pembesaran kelenjar getah bening di ketiak, bengkak (edema) pada lengan, dan penyebaran kanker ke seluruh tubuh (Handoyo, 1990).

Kanker payudara lanjut sangat mudah dikenali dengan mengetahui kriteria operbilitas Heagensen sebagai berikut:

terdapat edema luas pada kulit payudara (lebih 1/3 luas kulit payudara);

adanya nodul satelit pada kulit payudara;

kanker payudara jenis mastitis karsinimatosa;

terdapat model parasternal;

terdapat nodul supraklavikula;

adanya edema lengan;

adanya metastase jauh;

serta terdapat dua dari tanda-tanda locally advanced, yaitu ulserasi kulit, edema kulit, kulit terfiksasi pada dinding toraks, kelenjar getah bening aksila berdiameter lebih 2,5 cm, dan kelenjar getah bening aksila melekat satu sama lain.

Keluarnya cairan (Nipple discharge)

Nipple discharge adalah keluarnya cairan dari puting susu secara spontan dan tidak normal. Cairan yang keluar disebut normal apabila terjadi pada wanita yang hamil, menyusui dan pemakai pil kontrasepsi. Seorang wanita harus waspada apabila dari puting susu keluar cairan berdarah cairan encer dengan warna merah atau coklat, keluar sendiri tanpa harus memijit puting susu, berlangsung terus menerus, hanya pada satu payudara (unilateral), dan cairan selain air susu.

Faktor-faktor penyebab

Faktor risiko

Menurut Moningkey dan Kodim, penyebab spesifik kanker payudara masih belum diketahui, tetapi terdapat banyak faktor yang diperkirakan mempunyai pengaruh terhadap terjadinya kanser payudara diantaranya:

1. Faktor reproduksi: Karakteristik reproduktif yang berhubungan dengan risiko terjadinya kanker payudara adalah nuliparitas, menarche pada umur muda, menopause pada umur lebih tua, dan kehamilan pertama pada umur tua.

‚Äč Risiko utama kanker payudara adalah bertambahnya umur. Diperkirakan, periode antara terjadinya haid pertama dengan umur saat kehamilan pertama merupakan window of initiation perkembangan kanser payudara.

Secara anatomi dan fungsional, payudara akan mengalami atrofi dengan bertambahnya umur. Kurang dari 25% kanker payudara terjadi pada masa sebelum menopause sehingga diperkirakan awal terjadinya tumor terjadi jauh sebelum terjadinya perubahan klinis.

2. Penggunaan hormon: Hormon estrogen berhubungan dengan terjadinya kanser payudara. Laporan dari Harvard School of Public Health menyatakan bahwa terdapat peningkatan kanser payudara yang signifikan pada para pengguna terapi estrogen replacement. Suatu metaanalisis menyatakan bahwa walaupun tidak terdapat risiko kanser payudara pada pengguna kontrasepsi oral, wanita yang menggunakan obat ini untuk waktu yang lama mempunyai risiko tinggi untuk mengalami kanser payudara sebelum menopause. Sel-sel yang sensitive terhadap rangsangan hormonal mungkin mengalami perubahan degenerasi jinak atau menjadi ganas[3].

3. Penyakit fibrokistik: Pada wanita dengan adenosis, fibroadenoma, dan fibrosis, tidak ada peningkatan risiko terjadinya kanser payudara. Pada hiperplasis dan papiloma, risiko sedikit meningkat 1,5 sampai 2 kali. Sedangkan pada hiperplasia atipik, risiko meningkat hingga 5 kali.

4. Obesitas: Terdapat hubungan yang positif antara berat badan dan bentuk tubuh dengankanser payudara pada wanita pasca menopause. Variasi terhadap kekerapan kanker ini di negara-negara Barat dan bukan Barat serta perubahan kekerapan sesudah menunjukkan bahwa terdapat pengaruh diet terhadap terjadinya keganasan ini.

Permakanan -Cara Pemakanan tidak sihat dan cara diet permakanan "nutrisi " salah,

5. Konsumsi lemak: Konsumsi lemak diperkirakan sebagai suatu faktor risiko terjadinyakanser payudara. Willet dkk. melakukan studi prospektif selama 8 tahun tentang konsumsi lemak dan serat dalam hubungannya dengan risiko kanker payudara pada wanita umur 34 sampai 59 tahun.

6. Radiasi: Eksposur dengan radiasi ionisasi selama atau sesudah pubertas meningkatkan terjadinya risiko kanker payudara. Dari beberapa penelitian yang dilakukan disimpulkan bahwa risiko kanser radiasi berhubungan secara linier dengan dosis dan umur saat terjadinya eksposur.

7. Riwayat keluarga dan faktor genetik: Riwayat keluarga merupakan komponen yang penting dalam riwayat penderita yang akan dilaksanakan skrining untuk kanker payudara. Terdapat peningkatan risiko keganasan pada wanita yang keluarganya menderita kanker payudara. Pada studi genetik ditemukan bahwa kanser payudara berhubungan dengan gen tertentu.

Apabila terdapat BRCA 1, yaitu suatu gen kerentanan terhadap kanser payudara, probabilitas untuk terjadi kanser payudara sebesar 60% pada umur 50 tahun dan sebesar 85% pada umur 70 tahun. Faktor Usia sangat berpengaruh -> sekitar 60% kanser payudara terjadi di usia 60 tahun. Resiko terbesar usia 75 tahun [4]

Faktor Genetik

Kanser peyudara dapat terjadi karena adanya beberapa faktor genetik yang diturunkan dari orangtua kepada anaknya. Faktor genetik yang dimaksud adalah adanya mutasi pada beberapa gen yang berperan penting dalam pembentukan kanker payudara gen yang dimaksud adalah beberapa gen yang bersifat onkogen dan gen yang bersifat mensupresi tumor.

Gen pensupresi tumor yang berperan penting dalam pembentukan kanser payudara diantaranya adalah gen BRCA1 dan gen BRCA2.

Pengobatan kanker

Ada beberapa pengubati kanser payudara yang penerapannya banyak tergantung pada stadium klinik penyakit (Tjindarbumi, 1994), yaitu:

Mastektomi

Mastektomi adalah operasi pengangkatan payudara. Ada 3 jenis mastektomi (Hirshaut & Pressman, 1992):

Modified Radical Mastectomy, yaitu operasi pengangkatan seluruh payudara, jaringan payudara di tulang dada, tulang selangka dan tulang iga, serta benjolan di sekitar ketiak.

Total (Simple) Mastectomy, yaitu operasi pengangkatan seluruh payudara saja, tetapi bukan kelenjar di ketiak.

Radical Mastectomy, yaitu operasi pengangkatan sebagian dari payudara. Biasanya disebut lumpectomy, yaitu pengangkatan hanya pada jaringan yang mengandung sel kanser, bukan seluruh payudara. Operasi ini selalu diikuti dengan pemberian radioterapi. Biasanya lumpectomy direkomendasikan pada pasien yang besar tumornya kurang dari 2 cm dan letaknya di pinggir payudara.

Radiasi

Penyinaran/radiasi adalah proses penyinaran pada daerah yang terkena kanser dengan menggunakan sinar X dan sinar gamma yang bertujuan membunuh sel kanser yang masih tersisa di payudara setelah operasi (Denton, 1996). Efek pengubatan ini tubuh menjadi lemah, nafsu makan berkurang, warna kulit di sekitar payudara menjadi hitam, serta Hb dan leukosit cenderung menurun sebagai akibat dari radiasi.

Kemoterapi

Kemoterapi adalah proses pemberian ubat-ubatan anti kanker dalam bentuk pil cair atau kapsul atau melalui infus yang bertujuan membunuh sel kanker. Tidak hanya sel kanker pada payudara, tapi juga di seluruh tubuh (Denton, 1996). Efek dari kemoterapi adalah pasien mengalami mual dan muntah serta rambut rontok karena pengaruh obat-obatan yang diberikan pada saat kemoterapi.

Strategi pencegahan

Pada prinsipnya, strategi pencegahan dikelompokkan dalam tiga kelompok besar, yaitu pencegahan pada lingkungan, pada pejamu, dan milestone. Hampir setiap epidemiolog sepakat bahwa pencegahan yang paling efektif bagi kejadian penyakit tidak menular adalah promosi kesehatan dan deteksi dini. Begitu pula pada kanker payudara, pencegahan yang dilakukan antara lain berupa:

Pencegahan primer

Pencegahan primer pada kanser payudara merupakan salah satu bentuk promosi kesehatan karena dilakukan pada orang yang "sehat" melalui upaya menghindarkan diri dari keterpaparan pada berbagai faktor risiko dan melaksanakan pola hidup sehat. Pencagahan primer ini juga bisa berupa pemeriksaan SADARI (pemeriksaan payudara sendiri) yang dilakukan secara rutin sehingga bisa memperkecil faktor risiko terkena kanser payudara ini [5]

Pencegahan sekunder

Pencegahan sekunder dilakukan terhadap individu yang memiliki risiko untuk terkena kanker payudara. Setiap wanita yang normal dan memiliki siklus haid normal merupakan populasi at risk dari kanker payudara.

Pencegahan sekunder dilakukan dengan melakukan deteksi dini. Beberapa metode deteksi dini terus mengalami perkembangan. Skrining melalui mammografi diklaim memiliki akurasi 90% dari semua penderita kanker payudara, tetapi keterpaparan terus-menerus pada mammografi pada wanita yang sehat merupakan salah satu faktor risiko terjadinya kanker payudara.

Karena itu, skrining dengan mammografi tetap dapat dilaksanakan dengan beberapa pertimbangan antara lain:

Wanita yang sudah mencapai usia 40 tahun dianjurkan melakukan cancer risk assessement survey.

Pada wanita dengan faktor risiko mendapat rujukan untuk dilakukan mammografisetiap tahun.

Wanita normal mendapat rujukan mammografi setiap 2 tahun sampai mencapai usia 50 tahun.

Foster dan Constanta menemukan bahwa kematian oleh kanser payudara lebih sedikit pada wanita yang melakukan pemeriksaan SADARI (Pemeriksaan Payudara Sendiri) dibandingkan yang tidak. Walaupun sensitivitas SADARI untuk mendeteksi kanker payudara hanya 26%, bila dikombinasikan dengan mammografi maka sensitiv mendeteksi secara dini menjadi 75%

Pencegahan tertier

Pencegahan tertier biasanya diarahkan pada individu yang telah positif menderita kanser payudara. Penanganan yang tepat penderita kanser payudara sesuai dengan stadiumnya akan dapat mengurangi kecatatan dan memperpanjang harapan hidup penderita. Pencegahan tertier ini penting untuk meningkatkan kualitas hidup penderita serta mencegah komplikasi penyakit dan meneruskan pengubatan.

Tindakan pengobatan dapat berupa operasi walaupun tidak berpengaruh banyak terhadap ketahanan hidup penderita. Bila kanser telah jauh bermetastasis, dilakukan tindakan kemoterapi dengan sitostatika. Pada perkara tertentu, pengubatan yang diberikan hanya berupa simptomatik dan dianjurkan untuk mencari alternatif untu mengubati.

Pencegahan kanser payudara:

Bagaimana untuk mengurangkan risiko anda pencegahan kanser payudara bermula dengan tabiat yang sihat, seperti mengehadkan alkohol dan kekal aktif secara fizikal.Memahami apa yang anda boleh lakukan untuk mengurangkan risiko kanser payudara anda.

Jika anda bimbang tentang kanser payudara, anda mungkin tertanya-tanya jika terdapat langkah yang boleh diambil ke arah pencegahan kanser payudara.

Beberapa faktor risiko, seperti sejarah keluarga, tidak boleh diubah. Walau bagaimanapun, terdapat perubahan gaya hidup anda boleh membuat untuk mengurangkan risiko.

Apa yang boleh saya lakukan untuk mengurangkan risiko saya kanser payudara? Perubahan gaya hidup telah ditunjukkan dalam kajian untuk mengurangkan risiko kanser payudara walaupun pada wanita yang berisiko tinggi

Berikut adalah langkah-langkah yang boleh diambil untuk mengurangkan risiko anda:

Hadkan alkohol. Semakin banyak alkohol yang anda minum, lebih besar risiko anda mendapat kanser payudara. Cadangan umum - berdasarkan kajian mengenai kesan alkohol pada risiko kanser payudara - adalah untuk menghadkan diri kepada kurang daripada 1 minuman setiap hari sebagai jumlah yang lebih kecil meningkatkan risiko.

Tidak merokok. Mengumpul bukti menunjukkan hubungan antara merokok dan risiko kanser payudara, terutamanya di kalangan wanita premenopausal. Di samping itu, tidak merokok adalah salah satu perkara yang terbaik yang anda boleh lakukan untuk kesihatan anda secara keseluruhan.

Mengawal berat badan anda. Sebagai kenaikan berat badan berlebihan atau obes risiko kanser payudara. Hal ini terutama berlaku jika obesiti berlaku di kemudian hari, terutama selepas menopaus.

Menjadi aktif secara fizikal. Aktiviti fizikal boleh membantu anda mengekalkan berat badan yang sihat, yang, seterusnya, membantu mencegah kanser payudara.

Bagi orang dewasa yang sihat, Jabatan Kesihatan dan Perkhidmatan Manusia mencadangkan sekurang-kurangnya 150 minit seminggu aktiviti aerobik sederhana atau 75 minit aktiviti aerobik yang bertenaga mingguan, ditambah latihan kekuatan sekurang-kurangnya dua kali seminggu.

Menyusukan. Menyusukan bayi mungkin memainkan peranan dalam pencegahan kanser payudara. Semakin lama anda menyusukan anak, lebih besar kesan perlindungan.

Had dos dan tempoh terapi hormon. Gabungan terapi hormon selama lebih daripada tiga hingga lima tahun meningkatkan risiko kanser payudara.

Jika anda mengambil terapi hormon untuk gejala menopaus, tanya doktor anda mengenai pilihan lain. Anda mungkin boleh untuk menguruskan gejala anda dengan terapi nonhormonal dan ubat-ubatan.

Jika anda memutuskan bahawa faedah terapi hormon jangka pendek lebih besar daripada risiko, menggunakan dos yang rendah yang bekerja untuk anda dan terus mempunyai doktor anda memantau tempoh masa yang anda mengambil hormon.

Elakkan pendedahan kepada radiasi dan pencemaran alam sekitar. kaedah perubatan pengimejan, seperti tomografi berkomputer, menggunakan dos radiasi yang tinggi. Walaupun lebih banyak kajian diperlukan, beberapa kajian menunjukkan hubungan antara kanser payudara dan pendedahan radiasi.

Mengurangkan pendedahan anda dengan mempunyai ujian itu hanya apabila benar-benar perlu. Boleh diet yang sihat mencegah kanser payudara? Makan makanan yang sihat mungkin mengurangkan risiko sesetengah jenis kanser, dan juga kencing manis, penyakit jantung dan strok.

Sebagai contoh, wanita yang makan diet "vitamin tambahan"(makanan tambahan semulajadi adalah pilihan yang terbaik iaitu :VIVIX) dari Shaklee mengikut RDA piawaian protien diet setiap badan seseorang dan minyak zaitun extra-virgin dan kacang campuran mungkin mempunyai penurunan risiko kanser payudara. Diet memberi tumpuan kepada sebahagian besar pada makanan berasaskan tumbuhan seperti buah-buahan dan sayur-sayuran, bijirin penuh, kekacang dan kacang. Orang yang mengikuti diet yang betul dan pilih lemak yang sihat, seperti minyak zaitun, lebih mentega, ikan ,Omega 3, Beta-karotena.dan bukannya daging merah. Mengekalkan berat badan yang sihat juga merupakan faktor utama dalam pencegahan kanser payudara.

Adakah terdapat hubungan antara pil kawalan kelahiran dan kanser payudara?

Beberapa kajian lebih tua mencadangkan bahawa pil kawalan kelahiran - yang sering mempunyai dos estrogen yang lebih tinggi sebelum 1985 - sedikit peningkatan risiko kanser payudara, terutamanya di kalangan wanita muda.

Dalam kajian ini, bagaimanapun, 10 tahun selepas menghentikan risiko pil kawalan kelahiran wanita mendapat kanser payudara kembali ke tahap yang sama dengan wanita yang tidak pernah menggunakan pil perancang. bukti semasa tidak menyokong peningkatan dalam kanser payudara dengan pil kawalan kelahiran hari ini.

Apa lagi yang boleh saya lakukan?

Berhati-hati mengenai pengesanan kanser payudara. Jika anda mendapati sebarang perubahan pada payudara anda, seperti ketulan atau kulit perubahan baru, berjumpa dengan doktor. Juga, tanya doktor anda bila untuk memulakan mamogram dan pemeriksaan lain berdasarkan sejarah peribadi anda.

video di atas menujukan tanda-tanda kanser dan bagaimana cara pertama kena bertindak.

video di atas juga menerangkan secara keseluruhan dan jelas (video tersebut hanya di dalam bahasa english sahaja .

Siapa yang tak gerun bila dengar perkataan kanser.

jangan risau, vivix mampu mengelakkan kanser merebak.

Memang tak dinafikan ada yang berjaya sembuh. Tapi ramai juga yang menghembuskan nafas terakhir disebabkan kanser.

Kalau melihatkan statistik WHO, kanser merupakan antara penyebab utama kematian di dunia. Saban tahun, jumlah kematian yang disebabkan oleh kanser semakin meningkat.

Dalam entri saya sebelum ini, saya telah kongsikan bagaimana kanser boleh terjadi dan juga tentang salah satu suplemen Shaklee, iaitu Vivix, yang mampu untuk membantu pesakit kanser.

Alhamdulillah kali ini saya nak kongsikan beberapa testimoni daripada pesakit kanser yang telah berjaya sembuh setelah mengamalkan Vivix.

BAGAIMANA VIVIX BOLEH MEMBANTU PESAKIT KANSER?Vivix mengandungi resveratoral yang terbukti melalui kajian-kajian saintifik boleh membantu membetulkan sel-sel yang rosak (seperti sel kanser). Apabila sel-sel rosak telah dibetulkan, mereka akan mematikan diri sendiri dengan sendirinya (Apoptosi) dan menyebabkan kanser berkurang dan akhirnya hilang.

Vivix bukanlah sejenis ubat yang mengandungi dadah, malah ia tidak mengandungi sebarang bahan kimia. Ia dibuat daripada 4 ekstrak botani iaitu:

Anggur muscadine

Lobak ungu

Elderberry Eropah (Sambucus Niagra)

Polygonum Cuspidatum

Menurut laporan daripada kajian terbaru yang dibuat oleh University of Missouri pada tahun October 2013; lebih banyak sel kanser yang mati jika pesakit dirawat menggunakan gabunagn resveratrol (kandungan utama Vivix!) dan radioterapi berbanding rawatan dengan radioterapi sahaja.

yang terbaik dalam bahan-bahan vivix boleh menhapuskan kanser melalui APOPTOSIS , video di atas menerangkan apa itu apoptosis.
Adalah semula jadi
Produk yang terunggul dan semulajadi bertahun-tahun dan dengarlah testimonial di video bawah ini.
kenapa kena mengambil supplements atau ayat vitamin tambahan / makanan tambahan

TEAM SUPERSTAR (MAMARICH)

Pengedar Shaklee KL, Ampang, Cheras dan PJ, Stokis Shaklee KL, Ampang, Cheras dan PJANDA MASIH MENCARI PENGEDAR SHAKLEE DAN STOKIS SHAKLEE DI AREA KL, CHERAS, AMPANG & PETALING JAYA?

Saya Pengedar Shaklee di Kuala Lumpur, Cheras, Ampang & Petaling Jaya sedia untuk FREE COD Produk Shaklee terus kepada anda di seluruh area KL, Ampang, Cheras & PJ dan penghantaran khidmat pos laju ke seluruh Malaysia. Kami adalah Stokis Shaklee Kuala Lumpur, Ampang, Cheras & Petaling Jaya yang Sah berdaftar, terlatih dan berpengalaman selama 20 tahun untuk memberikan cara makan terbaik dengan setiap produk Shaklee yang anda beli dari kami.

Boleh Hubungi Saya 019-277 3576 (NANA TAN)

Ya, mengapa perlu memilih pengedar shaklee yang lain jika saya mampu menyelesaikan masalah anda sekarang juga!

KELEBIHAN BELI SHAKLEE DENGAN KAMI?

Saya dah consume shaklee ini selama 10 tahun. So anda akan dapat nasihat cara pemakanan shaklee dari saya secara ekslusif

Anda akan dapat mentoring dan consultation yang ekslusif sebab team saya ada Nutritionist yang di iktiraf oleh shaklee. Cara mentoring kami agak berbeza dengan apa yang anda baca & search dalam google.

Anda akan dapat penjimatan sehingga RM20-RM30 setiap produk

Bila dah ada ID sendiri, anda boleh beli secara online sahaja tanpa perlukan bantuan dari agen. Best kan?

ANDA BERMINAT NAK BUAT BISNES SHAKLEE? 4 SEBAB KENAPA ANDA PERLU PILIH KAMI?

Kami ada proven method bagaimana nak growkan team untuk cari income 4 angka dalam masa sebulan. Saya sendiri naik rank supervisor dengan 4 angka hanya mengambil masa 2 bulan sahaja.

Team saya merangkap (upline saya) telah naik Rank Master Coordinator hanya dalam tempoh 7 bulan sahaja. setakat ini ini pencapaian paling laju dalam malaysia

Team saya mempunyai kepakaran dalam online dan offline marketing

Kami akan sentiasa guide anda sehingga anda berjaya.

ini keluarga saya! -sememang ya shaklee is different , baby saya pun ada ambil vitamin tambahan , kita sebagai ibu /ayah bab kesihatan kena sentiasa peka /alert , all my familly comsume shaklee product

Dalam masalah kanser payudara terdapat seperti di gambar tersebut

Gambar ini, kanser sudah merebak semakin besar

sama juga di gambar ini

lihat video ini dari pakar kanser

size berubah 2cm kepada 5 cm

kanser makan sel sangat cepat dan bijak

Created By
SuzanaTan Shaklee Distrubutor
Appreciate

Report Abuse

If you feel that this video content violates the Adobe Terms of Use, you may report this content by filling out this quick form.

To report a Copyright Violation, please follow Section 17 in the Terms of Use.