Krakau Herenuitje 2017

Het is zover! Het Herenuitje 2017 staat voor de deur! Wij van Erimar hebben er reuze zin in, we kunnen niet wachten om mooi Krakau aan je voor te stellen! We nemen het programma dag voor dag met je door!

Zondag 2 april

Het Herenuitje start om 9.30 uur aan de Karel Doormanlaan 16 te Papendrecht, waar de koffie warm is en de ontvangst niet minder. Om 10.00 uur stipt vertrekt de Erimar bolide richting het oosten.

Op een rustige zondag moeten we in zo'n twee en een half uur kunnen aankomen. We zetten de auto op een P&R en nemen een boemeltje de stad in. Daar vandaan is het nog 8 minuten lopen naar ons hotel.

Dan hebben we nog net tijd voor een kleine lunch voor het eerste echte onderdeel: een brouwerijenroute.

Het bierteam van Krakau staat al te wachten!

Krakau telt 4 stadsbrouwerijen en Erimar gaat niet voor halve maatregelen: we bezoeken ze allemaal! Dat is meteen een mooie manier om de binnenstad een beetje te verkennen en ondertussen de innerlijke mens te sauzen.

Bij die vier brouwerijen mogen we natuurlijk proeven, niet alleen van het lokale bier, maar ook van de kruidenborreltjes waar Polen zo bekend om is.

Daar wordt een heer dorstig van! Zo rond 18.00 uur is het dan ook tijd voor een aperitiefje (biertje?). Vervolgens schuiven we aan bij een restaurant met een heuse Michelin ster, voor een vorstelijke maaltijd.

Hmm.. Poolse wortelen!

Na afloop van het diner is er dan eindelijk gelegenheid om een kleinigheidje te drinken, hoewel heertjes die dat willen ook gerust naar bed kunnen.

Maandag 3 april

Hotel Santo is vermaard om het prettige ontbijt, desnoods of in elk geval met Sekt! We schuiven aan om 9.30 uur, want om 10.30 uur gaan we op pad! Stevig eten, het wordt een lange dag...

We beginnen met een wandeling. Vanaf het hotel is het maar een klein stukje naar de rivier die Krakau door de eeuwen heen de welvaart heeft gebracht waar men nu nog op teert: de Rijn. Iets ten noorden van ons hotel bevindt zich een cultureel pareltje: het beeldenpark.

Daarvandaan is het een kort wandelingetje naar de kabelbaan, die ons naar de andere kant van de rivier brengt.

Aan de andere kant van de Rijn bevindt zich nog een mooi park, vanwaar je mooi zicht hebt op de stad. Iets verderop ligt een van de meest bekende gebouwen van de stad: de Kolner Messe. En nog iets verderop brengt een beroemde treinbrug ons weer terug naar het centrum. Deze brug, de Hohenzollern brug, is in de oorlog een keer gestolen door de Duitsers. Sindsdien hangt hij duchtig aan slot en grendel!

Ja, het kan ook flink regenen in Krakau!

De brug brengt ons terug naar het centrum, waar we het beroemdste gebouw van de stad bezoeken: de Dom.

Daarna is het tijd voor een lichte lunch, want we moeten door, door, door!

Ja, da's even schrikken, hè?

Om 15.00 uur worden we door gids Dennis ontvangen voor een instructie met, en daarna een tour door de stad op een Segway!

Dennis

Een paar tips: Krakau is nog best fris, begin april. Als het echt regent zoeken we een indoor event, maar handschoenen zijn geen overbodige luxe. En verder is de Segway een sluipmoordenaar in ongetrainde handen, dus je moet ook je paspoort en rijbewijs tonen. Niet vergeten!

Na zoveel indrukken en spanning is het nog lang niet gedaan! Na een snelle maaltijd (zegt daar iemand: curryworst?) is het tijd voor een potje genieten.

Speciaal voor heer Ron heeft Erimar een concert georganiseerd dat hem op het lijf gesneden is!

Verteller bij dit wonderschone concert (voor de pauze ook nog een fijn stukske Beethoven) is niemand minder dan Klaus Maria Brandauer, o.a. bekend van de films Mephisto en Out Of Afrika. Meneer Brandauer is Duitser. Hij vertelt daarom in het Duits. Dat heb je zo met Duitsers.

Een Duitser.

Na het concert is er vast nog wel tijd voor een absachertje en dan snel onder de wol!

Ook dit is Krakau, stadsontwikkeling in de oude haven. De Segway-tour brengt ons er langs.

Dinsdag 4 april

Na een lekker ontbijtje gaan we beginnen aan een dagje geschiedenis en cultuur. We beginnen bij het museum NS Dok. Dit museum besteedt aandacht aan de Duitse bezetting van Krakau.

Het was meer dan erg!

Na de lunch is het dan tijd voor een parel in de toch al rijkgevulde kroon van Krakauer musea: Museum Ludwig. Dit museum heeft een rijke collectie moderne kunst.

Poeh, hoog tijd voor een aperitiefje! En daarna een lekker etentje. Of andersom.

We sluiten de avond af bij Papa Joe's, een jazz café waar elke avond live muziek is.

Het is er niet elke avond zo druk, maar er is wel elke avond live muziek!

Woensdag 5 april

Is het al weer zo laat? De laatste dag van Herenuitje 2017! En we zijn Krakau nog lang niet zat!

Niet getreurd, we hebben nog heel even. Na weer zo'n heerlijk ontbijtje checken we uit en lopen we nog een keer naar dat gezellige centrum voor een excursie naar keuze. Er kan een dropping, er mag gewinkeld (het Krakauer winkelcentrum telt maar liefst een herenmodespeciaalzaak!) , maar Erimar opteert voor een bezoek aan het RgM, het Roemisch Germanisches Museum. Dat museum staat bekend om zijn creatieve manier van exposeren, al bestaan de tentoonstellingen zelf vaak uit flink beschadigde goederen.

Na een laatste lunch is het toch echt tijd voor de terugreis. Met een beetje mazzel zijn we rond 17.00 uur terug in Papendrecht. Erimar zou het dan gezellig vinden de avond af te sluiten in een bijzonder fijn Papendrechts etablissement, maar dat is optioneel.

Daarna is het schluss, auf wiedersehen, servus, tot de volgende!

Disclaimer

Wellicht ten overvloede: in een laat stadium heeft Erimar om persoonlijke redenen besloten om het reisdoel van het Herenuitje 2017 te verplaatsen naar een dichterbij gelegen stad: Keulen. Ook hartstikke mooi. Omdat die beslissing nogal laat genomen werd, hebben we deze website met man en macht moeten ombouwen. We hopen dat alle verwijzingen naar Krakau er uit zijn.

Ook hartstikke mooi: Krakau!

Made with Adobe Slate

Make your words and images move.